MTBroute Otterlo

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Joop!
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9.7

Inmiddels is er een ‘qualifier’ of ‘squirrel catcher’ toegevoegd bij de entree van De Zanding...

...hoop dat deze een beetje zoden aan de dijk zet:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Leuk opstapje :-q
Al ben ik nog niet 100% overtuigd want als een noob zich daar fietsend op kan worstelen, zegt dat bijvoorbeeld nog niet dat je een jump of drop op juiste snelheid kan inschatten.
Een stuk of 6-7 verschillende qualifiers op vervelende onderlinge afstand gaat zeker effect hebben.
Maar deze step-up is absoluut het juiste begin :-q
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm te kort.
kermit
Moderator
Moderator
Contacteer:

Op die foto lijkt het probleem vooral je hippe brede stuur ertussendoor te wurmen :D
"I'd love to change the world, but I don't know what to do
So I'll leave it up to you...".
Ten Years After
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 7

hanjovdberg schreef: za 17 oktober 2020, 21:35 Bij de aanvang van dit stuk gewoon een hele technische passage leggen die dient als graadmeter voor de rest van dat stuk. Haal je dat niet ga dan niet verder. Maar goed zelfs dan ... :roll: :wink:
Yep, een zogeheten "qualifier". :-q

Heeft Vlaardingen rood ook. En dat is nodig daar.
“De 5 van”. To be continued. :bier:
viewtopic.php?f=18&t=148178&start=285
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede
Contacteer:

Ik ben benieuwd of dit voldoende afschrikt. Want deze qualifier heeft niet zo heel veel van doen met wat er volgt.

Wat er volgt zijn steile klimmen en dito afdalingen. Stukje off camber en een paar iets lastigere passages oa tussen een boom door vol in klim, met gladde boomwortels en hele nauwe passage. Maar om nu te zeggen dat je die perse moet kunnen rijden. Ik moest mezelf ook beide keren aan de boom doortrekken. Maar we gaan het zien en horen. Binnenkort maar eens op de fully het stukje rijden.
- arrogance leads to ignorance -
eRicW
Extreme Biker
Extreme Biker

kermit schreef: di 20 oktober 2020, 09:02 Op die foto lijkt het probleem vooral je hippe brede stuur ertussendoor te wurmen :D
Mijn stuur staat iig een stuk hoger dan die balkjes. Misschien is het vooral bedoeld om BWR's met 10 cm drop tussen zadel en stuur te weren? :winkie:

Wat ik hier wel maf/lastig aan vind is dat het een hele specifieke skill is die je moet hebben om over een 30 cm step-up te komen. De rest van de passage erachter heeft inderdaad niks hiermee te maken. Het gevolg: o.a. mijn vrouw kan de rest moeiteloos rijden (en sneller dan 99% van het volk dat op de route rijdt). Precies die squirrel-catcher zie ik haar nog niet 1-2-3 overheen komen. Maar goed, hoe anders......... Het is vooral het waarschuwend effect dat van belang is.

Verder denk ik ook dat de eerdere problemen met lopers/afhakers deels te wijten is aan een te losse ondergrond. Zelfs na de regen zondagnacht was het gisterenochtend nog aardig mul. Zo mul dat ik in een klim uit de haarspeldbocht begon te driften. Als de boel wat harder aan is gereden kan het waarschijnlijk meer hebben, zou ik denken.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Contacteer:

Gekke is alleen dat men juist al veel humus heeft gebruikt en niet zo heel veel heeft afgegraven.

Lopen heeft nu eenmaal wel tot gevolg dat de ondergrond wordt omgewoeld.

Vaak heeft het met op tijd schakelen te maken.

Zelfs staand omhoog klimmen lukte mij in principe zonder probleem. Een paar bochten zijn idd wat mul na een afdaling. De gaafste vind ik die waar je echt hard naar beneden komt en waar dan een soort table volgt met daarna gelijk een kombocht. Zag al wat rechtdoor sporen hier :lol: 8)
sama
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Als ik dit zo lees word het hoog tijd om daar eens te gaan rijden :-q
Sneeuwmonster
eRicW
Extreme Biker
Extreme Biker

< doublepost............ >
Laatst gewijzigd door eRicW op di 20 oktober 2020, 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.
eRicW
Extreme Biker
Extreme Biker

hanjovdberg schreef: di 20 oktober 2020, 11:00 Gekke is alleen dat men juist al veel humus heeft gebruikt en niet zo heel veel heeft afgegraven.

Lopen heeft nu eenmaal wel tot gevolg dat de ondergrond wordt omgewoeld.

Vaak heeft het met op tijd schakelen te maken.

Zelfs staand omhoog klimmen lukte mij in principe zonder probleem. Een paar bochten zijn idd wat mul na een afdaling. De gaafste vind ik die waar je echt hard naar beneden komt en waar dan een soort table volgt met daarna gelijk een kombocht. Zag al wat rechtdoor sporen hier :lol: 8)
Dat en het dubieuze lipje over die omgevallen boom :D

Gisteren heb ik nog wat vrije paden gepakt in de omgeving, en wat me daar opviel - ook op stukken die door (ex)locals al jaren bereden worden - is veel van dat hele fijne worteltapijt als ondergrond. Het lijkt me dat dat een stuk stabieler is dan een zand/humus mengsel. Wellicht dat iemand die hier actief graaft dit ook kan verklappen: waarom graven we altijd (machinaal) die bovenlaag weg? Houdt dat organische spul te veel vocht vast?
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

Dat precies. Het houdt teveel vocht vast en veel bereden wordt het modder. Bovendien rijd het niet lekker. Tegenwoordig wordt niet alleen de humuslaag afgegraven maar het pad ook schuingelegd en om de paar meter voorzien van een watergat voor irrigatie. Bij het afschrapen van de humuslaag raak je her en der wortels kwijt, dat is inderdaad een nadeel. Maar als een track een tijd bereden is komen diepergelegen wortels boven.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Contacteer:

Dat kun je nog steeds doen en wordt in toenemende mate ‘geprobeerd’ toe te passen. Dus bestaande ondergrond lichtjes afschrapen maar niet tot op witte zand. Voordeel is sneller harde bruin/zwarte aarde. Met afwatering ernaast heb je dan nog steeds een prima track. Echter bij nieuw aan te leggen tracks is het wel heel lastig om zomaar ergens te beginnen met fietsen en of afwerken. Je wilt toch een pad creëren dus er zal iets moeten worden afgeschaafd.

Op sommige nieuwe routes slaan ze ook wel wat door met schuin aanleggen. Daar hang je voortdurend naar links of rechts op de tracks. Leuk voor een paar stukjes maar ik zit niet in een achtbaan :-{ (Zutphen heeft daar een paar stukjes van bijvoorbeeld). En als de UHR elk stukje gaat aanpakken als HS met van die hoge opvolgende kombochten krijg je zelfde effect.
eRicW
Extreme Biker
Extreme Biker

pietervl schreef: di 20 oktober 2020, 13:02 Dat precies. Het houdt teveel vocht vast en veel bereden wordt het modder. Bovendien rijd het niet lekker. Tegenwoordig wordt niet alleen de humuslaag afgegraven maar het pad ook schuingelegd en om de paar meter voorzien van een watergat voor irrigatie. Bij het afschrapen van de humuslaag raak je her en der wortels kwijt, dat is inderdaad een nadeel. Maar als een track een tijd bereden is komen diepergelegen wortels boven.
Top, dank voor de info! Ik vind zelf wortelpad altijd prima, maar als het mettertijd koffiedrab wordt is dat ook niks, nee.

FWIW vind ik veel van de UHR érg mooi aangelegd - met name HS is een sectie die behoorlijk bike-parky is. Met een 66 graden/130 mm 'XC' fiets heb ik echt iedere centimeter kom die er is nodig, en moet ik de fiets in de lucht om kunnen gooien om de volgende bocht nog te halen. Wellicht een stuk minder leuk op een echte wedstrijdbak, maar die heb ik dan ook niet meer ;-)

Permanent onbegrip bij mij levert wel het af en toe opvullen voor/achter wortels, zeker op plekken waarvan ik denk 'wat kan hier nou mis gaan'. Maar da's één van mijn vele stokpaardjes: route's zijn IMHO allemaal veel te glad gemaakt voor het 'lekker rijden'.
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

eRicW schreef: di 20 oktober 2020, 15:00Permanent onbegrip bij mij levert wel het af en toe opvullen voor/achter wortels, zeker op plekken waarvan ik denk 'wat kan hier nou mis gaan'. Maar da's één van mijn vele stokpaardjes: route's zijn IMHO allemaal veel te glad gemaakt voor het 'lekker rijden'.
Dat heb ik ook en we zijn echt niet alleen. Net wanneer het uitdagend gaat worden zie je weer van dat mooie schone zand op plaatsen waar je weet dat daar overheerlijke wortels lagen.
Op UH doen ze dat omdat die wortels door het grote aantal bikers, doormidden gereden worden.
Laatst heb ik daar eens bewust op gelet en je ziet inderdaad op best wel veel plaatsen van die uitstekende wortelpunten, dat zijn doormidden gereden wortels.
Leuk vind ik het nog steeds niet maar ik kan het nu wel beter begrijpen.
De routes rond Ede worden door heel veel minder bikers bezocht, dus is het voorlopig niet nodig om wortels af te dekken.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm te kort.
Willem Altes
Pro Biker
Pro Biker

Omdat de slijtage van de tracks continu doorgaat, komt er altijd wel ergens een nieuwe wortelpartij bloot te liggen als er een andere is afgedekt. Dat zorgt ervoor dat de tracks steeds weer veranderen.
Plaats reactie